Kepedulian Warga Malaysia Kepada Rakyat Palestina

Lembaga-lembaga sosial Malaysia berebut membantu Palestina

Kepedulian Warga Malaysia Kepada Rakyat Palestina

Terkait

Hidayatullah.com–Dalam event memberi dukungan kepada Global March to Jerusalem (GMJ) yang diadakan di stadion Malawati di kota Shah Alam, Selangor, Malaysia (30/03/2012) lalu, telah diserahkan bantuan kemanusiaan Gaza 2012 berupa cek senilai RM. 25.000,00 dari Aqsa Sharif Bhd, yang merupakan NGO di bawah Ikaram Malaysia.

Aqsa Sharif yang mempunyai motto “Memperkasa Ummah, Membebaskan Al-Aqsa” adalah salah satu organisasi di Malaysia pendukung Global March to Jerusalem. Selain Aqsa Sharif ada Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Haluan Palestin, International Movement For a JUST world, Islamic Relief Malaysia (IRM), MAPIM (Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia), Mercy Malaysia, Muslim Care, dan Muslim Professional Forum (MPF).

Pada event itu juga digalang pengumpulan dana dari para hadirin. Petugas-petugas dengan menggunakan seragam rompi dengan membawa keranjang berkeliling mendatangi lebih dari 10.000 orang yang hadir pada acara tersebut.

Bantuan tersebut di atas adalah salah satu bentuk kepedulian Malaysia kepada Palestina.

Di bawah ini sebagian lembaga di negara itu yang mengumpulkan dan menyalurkan sumbangan untuk Palestina beserta jenis bantuan yang diberikan. Jenis bantuan yang dimuat ini adalah bantuan yang manfaatnya bersifat jangka panjang.

Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy); Berupa pembelian empat ambulan beserta perlengkapannya serta unit bank darah bergerak.

Aqsa Syarif: Bantuan berupa pendirian pabrik Roti Persahabatan Malaysia-Palestina di kota Tal Al-Islam, Jabalia, Gaza Utara yang telah memberi peluang pekerjaan kepada rakyat Palestina dan memberikan kesempatan rakyat Palestina dari golongan fakir miskin mendapatkan roti secara cuma-cuma.

RM 25.000 yang disalurkan untuk proyek pertenakan sapi perah di Gaza bagian utara.

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim): Bantuan berupa pembangunkan rumah sakit anak pertama di atas lahan tanah seluas 5000 meter persegi di tengah kota Gaza. Rumah sakit sembilan tingkat bernilai RM. 100 juta itu memiliki empat macam kelas bangsal anak serta pusat rekreasi, taman permainan, tempat penitipan anak, perpustakaan dan apotek.

Biro Haluan Palestin: Bantuan berupa pembuatan 4 sumur untuk membantu persediaan air bersih di Gaza. Dua dibuat di Universitas Islam Gaza dan dua lagi di daerah Khan Younis.

Juga bantuan mikrokredit untuk membangun Usaha Kecil Menengah. Hasil dari proyek ini adalah dua perusahaan utama telah dijalankan di Khan Younis, yaitu peternakan sapi perah dan perusahaan pembuatan pakaian yang dikerjakan oleh ibu-ibu Gaza.

Selain itu, Haluan Palestin juga memberi bantuan pendidikan anak-anak Palestina.

Beberapa buah tenda untuk program tahfidz al-Quran telah didirikan di beberapa kamp pengungsi di Suriah. Dengan bantuan ini anak-anak Palestina dapat mengikuti kelas pendidikan dan menghafal al-Quran dengan lebih baik dan tersusun. Bantuan pendidikan juga dilakukan dengan membantu beberapa orang pelajar Palestina untuk melanjutkan pendidikan di Malaysia. Pelajar-pelajar dari Gaza juga dibantu untuk melanjutkan pendidikan dalam bidang medis di luar negeri.

Sebelumnya, Aman Palestin, juga pernah mengirim bantuan Rp. 29 Milyar  untuk rakyat Palestina. Berbagai usaha yang telah dilakukan rakyat Malaysia untuk membantu masyarakat Palestina mendapat pujian dari anggota parlemen Palestina, Dr. Mohammed Shehab ketika berkunjung ke Malaysia.

“Kami rakyat Palestina sangat berterima kasih dengan sumbangan Malaysia dan usaha ini perlu dicontoh negara lain.” */Abdullah al-Mustofa, koresponden hidayatullah.com di Malaysia

Keterangan gambar: Ibu-ibu di Gaza bekerja menjahit pakaian di sebuah perusahaan hasil bantuan mikrokredit dari Malaysia

Rep: Admin Hidcom

Editor: Cholis Akbar

Berita ini juga dapat dibaca melalui m.hidayatullah.com dan Segera Update aplikasi hidcom untuk Android . Install/Update Aplikasi Hidcom Android Anda Sekarang !

Topik: , , ,

Sebarkan tautan berikut :

Baca Juga Berita Menarik Lainnya !