Selasa, 7 Desember 2021 / 2 Jumadil Awwal 1443 H

Internasional

Rombongan PPP Riau bersilaturahim ke Kelantan

Bagikan:

Oleh:Rossem

Dengan seragam berwarna hijau, pakaian rasmi yang dipakai rombongan  dari Dewan Pimpinan Wilayah Partai Persatuan Pembangunan (PPP) Provinsi Riau, Indonesia, saat bersilaturahim ke Kelantan  19 – 18 Mei 2012 sangat bertetapan, terasa kedua-dua pihak seperti telah wujud satu persamaan kerana warna hijau juga adalah warna rasmi partai Islam Semalaysia (PAS).

“Justeru kami   juga terasa  seperti berada di rumah sendiri bahkan  seperti berada dalam partai sendiri”. Demikian ujar   Ketua Dewan Pimpinan Wilayah PPP Provinsi Riau, H. Azis Zaenal SH MM yang memimpin rombongan seramai 46 orang, 26 daripadanya  wakil rakyat termasuk 6 muslimat  ketika  berucap pada  majlis taklimat  di kantor PAS Kelantan, Kota Bharu.

Tujuan ke Kelantan selain mahu bertemu Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik ialah dalam rangka meninjau bagaimana persiapan partai PAS dalam menghadapai pemilu tak lama lagi.

Dalam taklimat kurang lebih satu jam setengah itu, Direktor Pemilu PAS Kelantan, Wan Nik Wan Yusof  yang juga Sekretaris Politik Menteri Besar  menceritakan secara ringkas sejarah terbentuknya partai PAS dan perjalanan panjang parti Islam itu sejak awal ditubuhnya  (1957) sehingga sekarang.

PAS  mememerintah Kelantan hampir 40 tahun dalam dua dasawarsa. Dasawara pertama selama 18 tahun dengan slogan Baldatun Tayyibatun Wa Rabbun Ghafur  iaitu di zaman Datuk Asri Haji Muda sebagai Presiden PAS. Dasawara  kedua bermula 1990  di bawah kepimpinan ulama dengan slogan Membangun Bersama Islam. Kedua-dua adalah sama, iaitu perjuangan Islam.

“Perjuangan PPP atau P3 juga  berlandaskan Islam , mahu menciptakan masyarakat madani yang mendapat redho Allah. Justeru terasa  wujud satu ikatan yang kukuh antara duah buah partai ini” ujar  H. Aziz.

Karena tertarik dengan perjuangan Islam yang dibawa PAS, salah seorang anggota rombongan mencadangkan untuk turut berkempen bagi memenangkan PAS pada Pemilu akan datang dengan cara mengirim SMS kepada keluarga mereka yang tinggal di Malaysia “Saya ada ramai keluarga di Malaysia, pemilu nanti saya akan hubungi mereka meminta memilih PAS” katanya.

Sebelum itu, pada tengah harinya rombongan diberi taklimat oleh Timbalan Speakar Dewan Undangan Negeri(DUN), Ahmad Zaki Ibrahim, di  kediaman rasmi Menteri Besar, JKR 10.

“Dua hari di Kelantan terasa  tak cukup. Di negeri ini tampak aman dan sangat menyenangkan” Beritahu anggota DPR Kabupaten Inhu, Encik Junianto, ST.

Sementara itu, seorang muslimat, anggota DPRD Riau, Tengku Nazlah Khairati pula  mengatakan  “Penampilan muslimat di Kelantan lebih bercirikan Islam ketimbang di tempat lain. Hal ini, pasti   disebabkan  ulama memerintah negeri ini. Di Indonesia juga seharusnya begitu, tapi malangnya umat Islam sendiri seolah meragui agama mereka”.

Sore Khamis, seusai taklimat di kantor PAS, rombongan melawat markas PAS di Rantau Panjang, yang lokasinya satu jam setengah perjalanan mobil dari Kota Bharu dekat perbatasan Malaysia-Tahiland. Kesempatan itu digunakan untuk  melawat Masjid Beajing, satu-satunya masjid bercirikan senibina tradisi Cina di Malaysia, seperti Masjid Cheng Ho di Surabaya.

Sebelum berangkat pulang pada pagi Jumaat, 18 Mei, rombongan sempat menghadiri kuliah mingguan Tuan Guru Menteri Besar di Medan  Ilmu, Kota Bharu, sebelum ke bandara, seterusnya Kuala Lumpur- Pekan Baru.

 Foto: Rombongan Dewan Pimpinan Wilayah Partai Persatuan Pembangunan Provinsi Riau di kantor Partai Islam Malaysia (PAS) , Kota Bharu, Kelantan. Malaysia.

Rep: Admin Hidcom
Editor: Administrator

Bagikan:

Berita Terkait

Tak Mampu Bersaing, Ford Angkat Kaki dari Jepang dan Indonesia

Tak Mampu Bersaing, Ford Angkat Kaki dari Jepang dan Indonesia

Inilah Negara-negara Muslim yang Lantang Lawan Klaim AS terhadap Al Quds

Inilah Negara-negara Muslim yang Lantang Lawan Klaim AS terhadap Al Quds

Prancis Himbau Oposisi Segera Bentuk Pemerintahan Sementara

Prancis Himbau Oposisi Segera Bentuk Pemerintahan Sementara

Wali Kota London Puji Warga Jakarta Suka Shalat Subuh

Wali Kota London Puji Warga Jakarta Suka Shalat Subuh

Orang Finlandia Bilang Lockdown Covid-19 Memperbaiki Kualitas Hidupnya

Orang Finlandia Bilang Lockdown Covid-19 Memperbaiki Kualitas Hidupnya

Baca Juga

Berita Lainnya