Rabu, 17 Februari 2021 / 5 Rajab 1442 H

Internasional

Juru Kamera Malaysia Tewas di Somalia

Bagikan:

Hidayatullah.com–Juru kamera dari kantor berita Bernama TV,  Noramfaizul Mohd. Nor (41), tewas  terkena tembakan peluru  saat  membuat liputan Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1 Malaysia di Mogadishu, Somalia, tanggal 3 September 2011.

Sementara  wartawan TV3,  Aji Saregar Mazlan  mengalami luka pada bahu kanan akibat terkena serpihan peluru. Demikian tutur  wartawan Astro Awani,  Tan Su Lin yang membuat liputan langsung di Channel TV Astro baru-baru ini.

Menurut pihak  yang terselamat, kejadian  berlaku pukul 5.40 sore  waktu Somalia. Ketika itu   mereka  enam orang sedang menaiki mobil roda empat dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan dengan diiringi tentera pemerintah Somalia.

“Tiba-tiba terdengar dua bunyi kuat dari sebelah kanan dan ada bau asap. Saya tidak menyangka kenderaan kami terkena tembakan, saat menoleh kebelakang, Aji dalam kesakitan dan Faizul dalam keadaan pucat,” katanya.

Tembakan peluru yang tidak diketahui datangnya dari mana itu  terkena  bahu Noramfaizul dan menembus paru-parunya.  Noramfaizul meninggal dunia saat  menerima perawatan  pukul 6.10 sore waktu Somalia.

Noramfaizul meninggalkan seorang isteri, Norazrina Jaafar, 37, dan dua orang anak lelaki Mohd. Irfan (8), dan Mohd. Naufal (3).

Sementara itu, Norazrina, yang sedang dalam perjalanan balik dari Johor ke rumah mertuanya di Serdang Raya dekat Kuala Lumpur, mengaku terkejut dan sedih dengan kepergian Allahyarham.

Norazrina sempat berkata, sebelum suaminya bertugas ke Somalia, Allahyarham telah berpesan supaya menjaga diri dan anak mereka dengan baik.

“Dia turut berpesan dia pergi karena berkhidmat untuk negara, dan jangan bimbang dengan keselamatan dirinya.”

Sebagaimana diketahui, Malaysia telah mengirim misi bantuan kemanudiaan ke Somalia yang berangkat  tanggal 28 Agustus lalu dari Kuala Lumpur. Misi ini berangkat guna membantu  bencana kemarau dan krisis pangan di Somalia. */Rossem- Nur Aminah

Rep: Admin Hidcom
Editor: Cholis Akbar

Bagikan:

Berita Terkait

Ratusan Gadis Nakusa India Ganti Nama

Ratusan Gadis Nakusa India Ganti Nama

Dituduh Merobek Poster Erdogan Dua Anak Terancam Penjara 4 Tahun

Dituduh Merobek Poster Erdogan Dua Anak Terancam Penjara 4 Tahun

Trump Usul Pengedar Narkoba Dihukum Mati

Trump Usul Pengedar Narkoba Dihukum Mati

Tiap Bulan 5.000 Orang Meregang Nyawa di Suriah

Tiap Bulan 5.000 Orang Meregang Nyawa di Suriah

Minta Maaf, Tapi Malah Salahkan Ikhwanul Muslimin

Minta Maaf, Tapi Malah Salahkan Ikhwanul Muslimin

Baca Juga

Berita Lainnya